Doterajšia prax Fondu sociálneho rozvoja (FSR) ukázala, že prijímatelia nenávratného finančného príspevku len málo využívajú zjednodušenú formu vykazovania práce na projekte pre osoby, ktoré sú zamestnané u prijímateľa a ktoré zároveň vykonávajú práce len pre účely projektu (príloha 8 b Príručky pre prijímateľa – v súborovej prílohe). Táto možnosť zjednodušuje administratívu predovšetkým pre terénnych sociálnych pracovníkov a ich asistentov, preto sa FSR rozhodol, že upozorní prijímateľov na výhody výkazov typu 8 b.
Túto možnosť sa zaviedol FSR prijímateľom v príručke pre prijímateľa nenávratného finančného príspevku (PpP), ktorá nadobudla platnosť dňa 1.3.2011. „Týmto krokom chcel Fond sociálneho rozvoja vyjsť v ústrety osobám, ktoré vykonávajú terénnu sociálnu prácu – t.j. terénnym sociálnym pracovníkom a ich asistentom. Cieľom bolo odbremeniť ich od administratívnej záťaže, aby mohli využívať celý svoj pracovný čas v prospech cieľovej skupiny,“ hovorí generálny riaditeľ FSR Marek Hojsík.
Zavedením tohto zjednodušenia sa má odstrániť veľká skupina administratívnych chýb, ktoré prijímatelia pri predkladaní žiadostí o platbu často robia. Zároveň sa tým má odbúrať časť agendy, ktorá už nemusí byť časovo náročne kontrolovaná, čo má za cieľ urýchliť proces administratívnej kontroly žiadostí o platbu. Celkovým výsledkom je, že pri používaní zjednodušených výkazov práce sa výrazne urýchli administratívna kontrola žiadostí o platbu a tým aj financovanie projektov podporených z FSR.
Hlavné výhody výkazov typu 8 b oproti staršiemu spôsobu – výkazom typu 8 a:
– Pri starom type vykazovania (príloha 8 a PpP) dochádza k náhodným administratívnym chybám, ktoré buď znižujú oprávnenosť výdavkov alebo v lepšom prípade zadržia žiadosť o platbu na výrazne dlhšiu dobu vo fáze administratívnej kontroly.
– Projektový manažér/manažérka na FSR kontroluje daný pracovný výkaz dlhšiu dobu, čím sa predlžuje administratívna kontrola žiadosti o platbu.
– Zamestnanci prijímateľa NFP musia náročne vypracovať pracovný výkaz a počas tejto doby nemôžu odborne vykonávať činnosti spojené s cieľovou skupinou.
Evidencia práce terénneho sociálneho pracovníka a asistenta terénneho sociálneho pracovníka by mala byť založená na spisovej dokumentácii klientov a odbornom zaznamenávaní intervencií a nie na podrobnom vykazovaní práce za účelom podpornej dokumentácie k žiadosti o platbu. FSR sa bude v nastávajúcom období viac zameriavať na kontrolu odborného výkonu práce TSP/ATSP ako na kontrolu administratívneho vykazovania práce. Preto plánuje v budúcnosti zrušiť výkazy typu 8 a.
V súčasnosti majú prijímatelia možnosť využívať oba spôsoby predkladania pracovných výkazov (podľa prílohy 8 a aj 8 b PpP), ale po tom, čo nová aktualizácia príručky pre prijímateľa vstúpi do platnosti od 1. decembra 2011, už staré typy výkazov 8 a FSR nebude akceptovať.
FSR zároveň sleduje cieľ byť bližšie k výkonu práce v teréne a poskytovať rozsiahlejšiu metodickú podporu TSP a ATSP. Preto FSR zavádza od 1. novembra 2011 pozície regionálnych koordinátorov, v tejto fáze jedného pre košický, prešovský a banskobystrický kraj. ,,Verím, že našou spoločnou snahou v najbližších mesiacoch sa podarí zvyšovať kvalitu výkonu terénnej sociálnej práce vo vašej obci,“ hovorí generálny riaditeľ FSR.